Ostravská Madona, hornická žena před těžními věžemi.
Nyní je vzácný obraz Ostravská Madona od Jana Obšila poprvé nabízený v aukčním prodeji. Zpracování díla z přelomu 30. a 40. let minulého století je neobvyklé, po boku madony místo pastýřů stojí horník s hutníkem a v pozadí jsou komíny a těžní věže Ostravy.
Obraz byl rok vystavován v katedrále Božského spasitele v Ostravě.
Příběh obrazu a rodiny, která ho vlastnila, přitom rámují zvraty. Dílo, které je triptychem vytvořeným ve snaze evokovat motiv středověkého deskového oltáře, vytvořil v prvních letech druhé světové války malíř Jan Obšil. Brzy poté ho koupil Vladimír Malík, jenž vlastnil ve své době vyhlášenou drogerii na tehdy Hlavním, dnes Masarykově náměstí v Ostravě.
Madona dostala tvář malířovy manželky
Ve velkém, slunném bytě na Prokešově náměstí visel obraz Ostravské madony v ložnici mých rodičů," vzpomíná Hana Mrázová a dodává, že byt rodiny zdobila spousta cenných uměleckých děl, neboť Vladimírův bratr Bohumír měl vřelý vztah k umění."Všechna díla, mezi nimiž byly obrazy od Václava Špály, Joži Úprky nebo třeba Viléma Wünscheho, ale obraz Ostravské madony předčil nejen svými rozměry, ale i zpracováním námětu madony - chudé hornické ženy se scenérií průmyslové Ostravy v pozadí," vypráví dcera původního majitele obrazu a prozrazuje, že tvář madony patří Obšilově manželce Jenovéfě.
Po únoru 1948 se však rodina Malíků ocitla v politické nemilosti. Museli se několikrát stěhovat a obraz Ostravské madony s nimi. Rodiče Hany Mrázové skončili v dělnických profesích. V 60. letech se proto rozhodli pro emigraci do Kanady. A obraz Ostravské madony nechali u příbuzných v porubském bytě, kde byl až donedávna."Když mi obraz přinesli před časem ukázat s tím, že by měl být vystaven v katedrále, pomyslel jsem si: To dílo přece znám. Viděl jsem ho zřejmě už na některé z pohlednic, na kterých byla jeho reprodukce," říká biskup ostravsko-opavské diecéze František Václav Lobkowicz a pokračuje: "Teď, když ale obraz vidím ´live´, je o to působivější. Připomíná, že kulturní podstata Ostravy ještě před sedmdesáti osmdesáti lety byla nejen industriální, ale i náboženská.
Umělecká hodnota obrazu je vysoká.
Podle Františka Václava Lobkowicze je třeba si uvědomit, že není pouze madona lurdská, svatohostýnská nebo frýdecká, ale že i Ostrava má svou pannu Marii - tu z obrazu Jana Obšila. Umělecká hodnota obrazu je vysoká a jeho pozice z hlediska vývoje umění v regionu téměř nezastupitelná. "Důležitost díla vyplývá hlavně ze vztahu k Ostravsku, protože se jedná o madonu, která zobrazuje atributy našeho kraje "
Rozměry jednotnivých pláten 52,5 x 82 68 x 81,5 52,5 x 82 cm
Nyní je vzácný obraz Ostravská Madona od Jana Obšila poprvé nabízený v aukčním prodeji. Zpracování díla z přelomu 30. a 40. let minulého století je neobvyklé, po boku madony místo pastýřů stojí horník s hutníkem a v pozadí jsou komíny a těžní věže Ostravy.
Obraz byl rok vystavován v katedrále Božského spasitele v Ostravě.
Příběh obrazu a rodiny, která ho vlastnila, přitom rámují zvraty. Dílo, které je triptychem vytvořeným ve snaze evokovat motiv středověkého deskového oltáře, vytvořil v prvních letech druhé světové války malíř Jan Obšil. Brzy poté ho koupil Vladimír Malík, jenž vlastnil ve své době vyhlášenou drogerii na tehdy Hlavním, dnes Masarykově náměstí v Ostravě.
Madona dostala tvář malířovy manželky
Ve velkém, slunném bytě na Prokešově náměstí visel obraz Ostravské madony v ložnici mých rodičů," vzpomíná Hana Mrázová a dodává, že byt rodiny zdobila spousta cenných uměleckých děl, neboť Vladimírův bratr Bohumír měl vřelý vztah k umění."Všechna díla, mezi nimiž byly obrazy od Václava Špály, Joži Úprky nebo třeba Viléma Wünscheho, ale obraz Ostravské madony předčil nejen svými rozměry, ale i zpracováním námětu madony - chudé hornické ženy se scenérií průmyslové Ostravy v pozadí," vypráví dcera původního majitele obrazu a prozrazuje, že tvář madony patří Obšilově manželce Jenovéfě.
Po únoru 1948 se však rodina Malíků ocitla v politické nemilosti. Museli se několikrát stěhovat a obraz Ostravské madony s nimi. Rodiče Hany Mrázové skončili v dělnických profesích. V 60. letech se proto rozhodli pro emigraci do Kanady. A obraz Ostravské madony nechali u příbuzných v porubském bytě, kde byl až donedávna."Když mi obraz přinesli před časem ukázat s tím, že by měl být vystaven v katedrále, pomyslel jsem si: To dílo přece znám. Viděl jsem ho zřejmě už na některé z pohlednic, na kterých byla jeho reprodukce," říká biskup ostravsko-opavské diecéze František Václav Lobkowicz a pokračuje: "Teď, když ale obraz vidím ´live´, je o to působivější. Připomíná, že kulturní podstata Ostravy ještě před sedmdesáti osmdesáti lety byla nejen industriální, ale i náboženská.
Umělecká hodnota obrazu je vysoká.
Podle Františka Václava Lobkowicze je třeba si uvědomit, že není pouze madona lurdská, svatohostýnská nebo frýdecká, ale že i Ostrava má svou pannu Marii - tu z obrazu Jana Obšila. Umělecká hodnota obrazu je vysoká a jeho pozice z hlediska vývoje umění v regionu téměř nezastupitelná. "Důležitost díla vyplývá hlavně ze vztahu k Ostravsku, protože se jedná o madonu, která zobrazuje atributy našeho kraje "
Rozměry jednotnivých pláten 52,5 x 82 68 x 81,5 52,5 x 82 cm
Technika: Olej na plátně
Rámování: 200 x 102 cm
Stav: Dobrý
Signatura: signováno
Konec aukce: 15.11.2021 20:20
Dosažená cena: 290 000 Kč
Vyvolávací cena: 290 000 Kč
Přihlásit se nebo Registrovat
Seznam příhozů (1)
částka | příhoz |
---|---|
290 000 Kč | 15.11.2021 20:04:33 |